Warunki pracy naukowej cz. 19

Wybór taki jest w jego rękach, bo może on nie przyjąć do pracowni osobników, których nie uważa za odpowiednich ze względu na zdolności lub przygotowanie; rzecz prosta, że mówię tu nie o zajęciach początkowych, o tak zwanych ćwiczeniach ogólnych, do których każdy słuchacz uniwersytetu musi mieć dostęp; mam na myśli owo sanctuarium, do którego wstępują już -wybrańcy, pragnący bliżej się zetknąć z metodami badawczej pracy naukowej.

Otóż .stosunek nauczyciela do takich uczniów uważam za zupełnie analogiczny do stosunku ojca względem dobrych, udatnych, ukochanych dzieci. Jest w tern bardzo wiele analogii, a znałem nawet profesorów, którzy utraciwszy dobrego, kochanego, obiecującego wiele ucznia w pełni sił młodzieńczych, odczuwali to niezmiernie boleśnie, jakby stracili najbliższego sobie. Otóż wszystkie dobre strony duchowego stosunku w kochającej się rodzinie odczuwa też nauczyciel, otoczony gromadką uczniów mu oddanych. Dla pracy naukowej stanowi to podnietę niemałą i powiem nawet pomoc dużą.

Przede wszystkim bowiem badacz każdy ma różne pomysły, nad rozmaitymi zastanawia się zagadnieniami, różne dostrzega luki w nauce, które rady wypełnić; słowem, zaciekawiają go i interesują różnorodne tematy naukowe. Wiadomo jednak, że praca nad każdą poszczególną kwestią tak pochłania myśl badacza, tak go do siebie przykuwa, że rad nie rad zostawia inne na uboczu, choć go niemniej interesują.

 

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    endokrynolog Wrocław
    puchary z grawerem
    dentysta Piaseczno
    cersanit alba
    chip tuning
    chirurgia ręki warszawa
    chłodnictwo Pomorskie
    chłopak do wynajęcia na wesele
    chłopak na wesele
    chodnik dywanowy